Založ si blog

Keď rastú. ..

Keď prší a je vlhko, tak rastú. Keď je sucho, tak nerastú.

Toto leto má to prvé. A má ho hlavne na Liptove.

Pokiaľ nie ste hubárom nevadí. Veď rovnako tak nie ste politikom a predsa si pozriete v televízii diskusné relácie. Stačí ak máte radi prírodu a máte aspoň trochu zmysel pre jedinečnosť.

Pokiaľ ste však náruživým hubárom, tak sa vyberte na huby. A najmä tam, kde rastú. Ja som sa vybral, minulú sobotu. V uplynulých dňoch bolo priaznivé počasie pre malých krásavcov, a keďže posledný víkend spadol do rozpätia 4 až 10 dní po období intenzívnych dažďoch, v rozpätí v ktorom podľa mykológov trvá rast podhubia, podmienky boli ideálne.

Pokiaľ je les rovinatý, nájdete v ňom plno hubárov. V nižšie položených miestach ich je viac ako japoncov na meter štvorcový, v tých vyššie položených, je pravdepodobnosť stretu s iným hubárom takmer nulová.

A tak som zamieril strmým kopcom do hustého lesa. Po dobrej hodine intenzívneho potenia, šlapania a únavy som dorazil na hrebeň neznámeho kopca, ktorý poznajú len lokálni matadori.

Popreskakoval som zopár búrkou porazených stromov, doslova sa prevalil cez hrebeň na druhú stranu a zacítil som tú špecifickú vôňu, ktorá sa hnala vlhkým lesom, plná ihličia, plná machu, plná čerstvej trávy a plná závanu čerstvých húb. Tí z vás, ktorí máte doma vyhradené miesto pre pletený košík, veľmi dobre viete aký to je pocit. Vydychujete zo seba tie všetky ťažké kroky, ktoré ste museli absolvovať, aby ste prišli sem, na miesto ktoré poznáte z minulých rokov ako miesto plné radosti. Keď sa vám tep pomaly ustáli, začnete pomaly prezerať okolie. Trochu rýchlo, rozpačito, tak trochu netrpezlivo. Farebné tóny listov, či v mojom prípade ihličia, sú veľmi klamlivé a zo začiatku sprevádza váš ustálený krok sklamanie. Ale tak ako politikov, ktorí ledva preliezli hranicu 2% počas predvolebných preferencií a po voľbách vystrelili nad 10%, tak aj vás zahltí neskutočná radosť keď sa odhalí spod trávy prvý dubák. Priemer klobúka 8 cm, zdravá nožička, hlboko vrastená do koreňov zeme, ktorá sa tak silno drží, že vytiahnuť ho opatrne vám dá zabrať. Taký malý a predsa taký vzácny.

SAMSUNG CSC

Je to zvláštne, ale prvý hríb, ktorý nájdete je vždy špecifický, ako darček na Vianoce. Veľmi pomaly ho čistíte a obzeráte. Keď sa nabažíte pohľadom, začnete sa pomaly rozhliadať po okolí a hľadať celú rodinu. Podvedome vkladáte svoj úlovok do košíka a pomaly dychtíte po ďalšom skvoste, pričom dúfate že ten budúci tromfne toho predošlého vo všetkých aspektoch. A verte mi, tromfne. Pomaličky som sa presunul šikmým zrazom desať krokov nahor a spoza stromu sa mi ukázali dvaja bratia. Bez ostychu, bez slimákov, bez vnútorného krvácanie. Dvaja krásni zdraví súrodenci sa týčili ponad kamene, ktoré dotvárali idylický obraz.

20160723_094401

 

 

 

Stav košíka tri kusy. Pocit na duši, na nezaplatenie. A tak som sa hýbal lesom ďalej. Zohýnal sa, čistil a zberal. Výsledok? Cez 12 kíl zdravých dubákov. Ak vás fotky na konci článku navnadili, tak utekajte v sobotu do hory. Budú určite rásť.

SAMSUNG CSC

SAMSUNG CSC

SAMSUNG CSC

SAMSUNG CSC

 

Tip na víkend – Zbojnícka chata

14.07.2016

Nie som turista. Som nadšenec. A pokiaľ ste ním aj vy, tak vás možno inšpiruje podľa mňa jedna z najkrajších túr vo Vysokých Tatrách, ktorá sa dá absolvovať celoročne. Ovšem keď je vonku mínus toľko, že vám mrzne riť aj cez termo oblečenie, je lepšie ostať doma v teple. Pokiaľ neviete kam sa cez víkend vybrať, tu je jedna z inšpirácií, ktorú som vybral pre [...]

Bebe

12.05.2016

Bebe stála v oddelení s mrazenými výrobkami a hypnotizovala cenovky informujúce zákazníkov o mrazenom tovare. Každú minútu otvárala a zatvárala mraziaci pult, aby nakoniec vybrala sáčik s mrazenou zeleninou a začala čítať jeho zloženie. Chvíľu som sa na ňu pozeral a s nemým úžasom sledoval ako môže byť niekto tak zanietený štúdiom ingrediencií vlastnej [...]

Míting alebo meeting

21.04.2016

Sú len dve veci, ktoré môžete vo firme prežiť s depresiou. Prvou je keď vaša stotridsaťpäť kilogramov vážiaca kolegyňa ohne svoj štyridsaťpäť kilový zadok priamo pred vami, aby zodvihla pero, ktoré jej spadlo akože nedopatrením, pritom veľmi dobre vedela čo robí, pretože si práve včera kúpila tango nohavice typu tripple XL a potrebovala sa podeliť svojim [...]

SR Prezidentka Čaputová Úradovanie Východ Prešov Návšteva

Čaputová: Z východu som nadšená, rada sa sem vraciam

25.04.2024 21:45

Prezidentka navštívila rusínske divadlo, evanjelické gymnázium, centrum pre obete násilia či národnú kultúrnu pamiatku na Solivare.

SR Bratislava EK Vláda Jourová RTVS MK Stretnutie TK BAX

Jourová rokovala s Ficom i Šimkovičovou: Nikto si neželá, aby Slovensko prišlo o peniaze EÚ, eurokomisia má však otázky

25.04.2024 19:57

EK diskutuje s vládou o zmenách v trestnom práve, ktoré vládna koalícia napriek žiadosti komisie presadila v zrýchlenom režime.

Lukasenkova atletka

Lukašenko prezradil, kedy odíde. Ženu na čele štátu nechce, ale atlétku, ktorá neznáša dúhové farby, by podporil

25.04.2024 19:00

Alexandr Lukašenko tvrdí, že Bielorusom sa žije oveľa lepšie ako pred tromi desaťročiami. Ako vyzerá porovnanie ich finančných pomerov so Slovákmi?

Praha, masová streľba, Česko

Strelec z pražskej univerzity netrpel duševnou poruchou, motív úrady oznámia čoskoro

25.04.2024 18:21

V hlavnej budove Filozofickej fakulty UK v Prahe 21. decembra 2023 jej študent zastrelil 13 ľudí a jedna osoba neskôr zomrela v nemocnici.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 5
Celková čítanosť: 10225x
Priemerná čítanosť článkov: 2045x

Autor blogu

Kategórie